Wat te doen als je e-mail niet werkt?

Gepubliceerd op 21 juni 2025 om 12:52

Wat te doen als je e-mail niet werkt?

Je probeert een mail te versturen, maar hij blijft hangen in je postvak. Of je kunt opeens geen berichten meer ontvangen. E-mailproblemen komen vaak voor – en gelukkig kun je ze meestal zelf oplossen. In deze blog geef ik je praktische stappen om je e-mail weer aan de praat te krijgen, of je nu Outlook, Gmail, Ziggo of iets anders gebruikt.

Veelvoorkomende e-mailproblemen

  • Je kunt geen mail versturen of ontvangen
  • Berichten blijven hangen in “Postvak UIT”
  • Je krijgt een foutmelding met SMTP of IMAP
  • E-mails verdwijnen of komen niet aan
  • Je inbox blijft leeg terwijl je zeker weet dat je mail verwacht

Wat kun je zelf controleren?

1. Check je internetverbinding

Geen verbinding = geen e-mail. Controleer of je browser/websites wel laden.

2. Probeer webmail (de browserversie)

Gebruik je normaal Outlook of een app? Ga naar de website van je provider:

  • Gmail: mail.google.com
  • Outlook: outlook.live.com
  • Ziggo: webmail.ziggo.nl
  • KPN: webmail.kpnmail.nl

Als het daar wél werkt, zit het probleem in je app of programma.

3. Controleer je instellingen (IMAP/SMTP)

Heb je je mailadres handmatig ingesteld in Outlook, Thunderbird of de Mail-app? Dan kunnen de inkomende of uitgaande serverinstellingen verkeerd staan.

Je vindt de juiste instellingen via:

  • Ziggo
  • KPN
  • Gmail/Outlook: meestal automatisch, maar controleer alsnog de poorten

4. Wachtwoord gewijzigd?

Als je je wachtwoord recent hebt aangepast, moet je het ook opnieuw invoeren in je e-mailprogramma.

Extra tips

  • Herstart je apparaat – het helpt vaker dan je denkt
  • Verwijder en voeg je e-mailaccount opnieuw toe
  • Zorg dat je mailbox niet vol zit (vooral bij gratis accounts)

En als dat niet werkt?

Geen zorgen – je hoeft het niet alleen uit te zoeken. Bij PC Maatje help ik je met:

  • Het opnieuw instellen van je e-mail
  • Overzetten naar een nieuw apparaat
  • Problemen met Outlook, Mail-app of providers oplossen

Conclusie

E-mail is nog steeds een belangrijk communicatiemiddel – dus als het niet werkt, wil je dat snel opgelost hebben. Volg de tips hierboven, of laat me je helpen met een snelle, persoonlijke oplossing.

💡 Hulp nodig met je e-mail?
Mailen, ontvangen, instellen of overzetten – ik los het voor je op, aan huis of op afstand.

📞 Mail naar info@pc-maatje.nl of stuur een WhatsApp!

Reactie plaatsen

Reacties

Hans van Hontem
15 dagen geleden

Hallo ,
Vorige week heb ik mijn PC (Windows10) proberen te herstellen, ik kon mijn opgeslagen foto's niet meer openen.
Maar mijn PC heeft alles verwijderd en opnieuw geinstalleerd, inclusief Microsoft365
(had ik eerder niet).
Mail op mijn @ziggo.nl kan ik óók niet meer ontvangen/versturen, pffffff.
Inmiddels heb ik vanalles uitgeprobeerd .... maar ik ben nu helemaal de kluts kwijt.
Mijn vraag aan jouw is, kun jij dit eventueel komen oplossen (uiteraard tegen vergoeding).
Ik weet me geen raad meer, omdat mail op mijn Ziggo account heel belangrijk is voor mij.
Groet,
Hans van Hontem
Reuver
0627228358

C.J. Jansen Schmid
5 dagen geleden

ik kan geen email ontvangen of verzenden